-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12347 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

اگر كسي بخواهد دعا كند كه در حداقل مورد نياز اصول دين را فرا گرفته و با استدلال پذيرفته چه مسير مطالعاتي، آموزشي و... را بايد دنبال كند و چه كسي ميتواند او را از اين بابت كه به وظيفه شرعي خود عمل كرده است مطمئن سازد.



با پوزش فراوان از تأخير در ارسال پاسخ.

از نظر شريعت اسلام هركسي بايد عقايد ديني را با قطع و حجت، يقين و دليل بپذيرد.

رسيدن به اين مرحله در افراد متفاوت است. بيشتر انسانها بر اساس همان فطرت اوليه، ايمان به وجود خداوند دارند و يا براساس عقل فطري خويش براهيني ساده و در عين حال محكم بر وجود خداوند اقامه ميكنند(مانند پير زني كه از طريق چرخ نخ ريسي بر وجود خداوند دليل آورد و پيامبر اكرم( آن را مورد تأييد قرار دادند:

گردش چرخ اين رفتن را علت است

چرخ گردان را نديدن ذلت است.

بنابراين تحقيقي بودن معارف لزوماً به معناي جست و جوي وسيع و بررسي همه ادله و شبهات درباره آنها و پاسخهايشان نيست. البته براي برخي از افراد چنين تحقيقاتي لازم است، زيرا دفاع عقلاني از دين و معارف ديني، متخصصان برجسته اي را مي طلبد، ولي اين مسأله همگاني نيست و هر كس در حد توانايي خود و مسايلي كه با آن روبرو مي شود، نيازمند تحقيق است.

با اين حال بر يك دانشجوي مسلمان لازم است تا يك دوره كامل كتب استدلالي اصول عقايد را بررسي كند و قطع و حجت كافي اصول دين را بپذيرد انشاءالله.

در اين باره مي توانيد از مجموعه كتابهاي استاد مطهري تحت عنوان (جهان بيني) و كتاب توحيد و كتابهاي استاد مصباح يزدي و سري عقايد آيت الله جعفر سبحاني بهره ببريد.

ليكن بايد توجه داشته باشيد كه علم و ايمان دو مقولة متفاوت از يكديگرند و نبايد آگاهي بر حقايق را به حساب ايمان به آنها گذاشت آگاهي به مبدأ و معاد و مسلم دانستن آنها به وسيلة برهان و دليل حظّ عقل است ولي ايمان مربوط به قلب است و ما در ترجمة فارسي ايمان، آنرا گرويدن معنا مي كنيم يعني تن دادن و تسليم شدن به حقايقي كه فهميده ايم كه اين مرحله ديگر با برهان و دليل قابل تحصيل نيست بلكه به شدت ياد آوري و تذكر و عبادت و تهجّد حاصل مي شود و به تعبير امام خميني ( در كتاب آداب معنوي نماز آنچه را كه فهميده ايد با قلم عقل مي بايد بر لوح قلب نگاشت براي توضيح بيشتر در اين باره به كتاب آداب معنوي نماز و كتاب شرح حديث جنود عقل و جهل مراجعه شود.

برگرفته از: www. Nahad. net

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.